SDG Landing Pad

De 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling skulle inspirere danske virksomheder til at byde ind med løsninger på globale udfordringer. Med en ny model – SDG Landing Pad – blev virksomhederne hjulpet godt på vej.

Projektets nøgleaktiviteter

  • At fremme SDG-fokuseret dansk eksport og ekspertise.
  • At kortlægge SDG-relaterede udfordringer, som små og mellemstore danske virksomheder kan løse.
  • At fremme nye samarbejdsformer mellem de danske klynger og innovationscentre.

Konkrete løsninger på nogle af verdens mest presserende udfordringer – herunder klima- og sundhedskrise – blev stadig mere efterspurgte. Mange af løsningerne kunne potentielt leveres af danske virksomheder og rummede dermed enorme forretningsmuligheder. De muligheder hjalp SDG Landing Pad de små og mellemstore virksomheder med at gribe.

SDG Landing Pad åbner døre

Selvom markedspotentialerne var store, var det kun relativt få virksomheder, der strategisk arbejdede med de 17 Verdensmål som en del af deres innovationsaktiviteter og salgsstrategi. En af årsagerne var, at virksomhederne manglede adgang til viden og relevante internationale netværk. Og det var lige præcis det, som SDG Landing Pad hjalp de danske virksomheder med. Målet med at hjælpe virksomhederne med konkrete samarbejdsalliancer og relevant markedsadgang var at øge deres globale position og eksport. På den måde blev de danske virksomheder, ved hjælp af SDG Landing Pad, gjort til løsningsleverandører inden for eksempelvis sundhed, vand, energi og ansvarligt forbrug. En halv snes virksomheder benyttede sammen med danske klynger, innovationscentre og ministerier SDG Landing Pad til at åbne døren til nye markeder. Som gode eksempler har nogle af virksomhederne fortalt om erfaringerne med at bruge SDG Landing Pad og De 17 Verdensmål som forretningsudviklingsmetoder.

Styrket samarbejde gennem SDG Landing Pad

Som en konsekvens af det tætte parløb hos en række danske erhvervsfremmeaktører var SDG Landing Pad med til at styrke samarbejdet mellem de nationale klynger og innovationscentre. Det gjaldt både i forhold til at indsamle viden og lave markedsanalyser, men også i det meget konkrete arbejde med at bringe danske virksomheder og produkter ud i verden for at internationalisere dansk erhvervsliv og øge den danske eksport.

Varighed
01/01/2022 – 30/06/2023

Budget
9.500.000,00

Støttet af


Vil du vide mere?


Partnere


Andre projekter

Alle projekter
  • Trace

  • SMEBeyond

  • Water4All

  • Poseidon