CLEAN Green Plan
Få en gratis screening og tilbud om 50 % i tilskud til en grøn forretningsplan inden for udvikling af energi- og ressourceeffektivitet i din virksomhed.
Årsager / motivation til at tænke i grøn omstilling
Erhvervsstyrelsen har nedenfor givet bud på, hvordan man under følgende udfordringer kan tænke i nye grønne cirkulære baner.
Hvis du klikker på udfordringerne, kan du læse et eksempel fra en virksomhed, hvor der er angivet flere løsnings senarier. Punkt d angiver hver gang et cirkulært løsningssvar.
Scenariet: Du er en produktionsvirksomhed hvis produkter er baseret på tre nøglematerialer. Du er blevet bekendt med, at et af dine nøglematerialer kommer til at opleve større prisstigninger i løbet af de næste 5-10 år. Dette vil føre til stigende omkostninger, hvis ikke du handler.
Hvad gør du?
- Du fortsætter produktionen, som du altid har gjort og håber, at prisstigningerne rammer dine konkurrenter hårdere end de rammer dig.
- Du forsøger at mindske forbruget af dette materiale samt at optimere produktionen endnu mere.
- Du afsøger mulighederne for at substituere materialet med et andet og billigere materiale.
- Du tænker i en cirkulære tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: Du har en betydelig mængde organisk affald fra din kursusvirksomhed, som du betaler en traditionel affaldsindsamler for at afhente på ugentlig basis. Du har en betydelig udgift til afhentning af denne affaldsfraktion. Nu er tiderne trange og der skal spares. Hvad gør du?
- Du forsøger at minimere affaldsgenereringen i dine egne køkkener, så der ikke dannes så meget organisk affald
- Du indfører en “miljøafgift” som du ligger over på kunderne
- Du forsøger at genudbyde afhentningen i håb om at opnå en billigere pris
- Du tænker i en cirkulær tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: Du er produktionschef i en virksomhed, der producerer byggevarer ved anvendelse af naturprodukter: ler og træspåner. Leret kommer fra “baghaven” og er således ikke en begrænsning for dig. Men træspånerne købes udefra. Du har hørt, at prisen på træspåner kan risikere at stige som følge af større efterspørgsel på biomasse til energiformål. Hvad gør du?
- Du fortsætter som nu, da denne metode har været anvendt i virksomheden gennem de sidste 70 år.
- Du undersøger mulighederne for alternative materialer såsom styropor (en plasttype med tilknyttede emissioner)
- Du eksperimenterer med at bruge en mindre andel spåner, selvom du ved at det reducerer kvaliteten
- Du tænker i en cirkulære tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: Du har en mindre produktionsvirksomhed, der producerer børster og dunke af HDPE plast. I tilbyder jeres kunder hele produktsortimentet i henholdsvis genanvendt, standard og FDA-godkendt materiale. Efterspørgslen på produkter i genanvendte materialer er steget de sidste år, samtidig med at det bliver sværere og svære for indkøberne at få de genanvendte råvarer til den rigtige pris og med den rigtige specifikation. Hvad gør du?
- Lader prisen på produkter i genanvendte materialer stige og markedsfører dem så til gengæld som “miljøplast”.
- Sænker kravene til de tekniske egenskaber på produkterne af genbrugsplast, så det er lettere og billigere at indkøbe råvarerne.
- Ansætter en indkøber med indgående kendskab til de globale genanvendelsesmarked for plast, og med gode kontakter.
- Du tænker i en cirkulære tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: Du er direktør i en produktionsvirksomhed med 65 ansatte. I producerer havemøbler ud fra et koncept om nye modeller hvert år. Det har på det seneste givet en del kritik, om at I producerer produkter med for kort levetid og dermed for høj affaldsproduktion. Hvad gør du?
- Du fortsætter som nu, da det har fungeret fint de sidste mange år
- Du køber CO² kreditter og skriver, at jeres produkter er CO²-neutrale
- Du ringer til et reklamebureau du har brugt før og får råd om en imagekampagne
- Du tænker i en cirkulære tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: En virksomhed i medicinalbranchen har et stort kølebehov der i øjeblikket dækkes af et ældre køleanlæg. Anlægget giver, ud over at være energikrævende og teknisk forældet, anledning til en række støjgener ved naboer da virksomheden ligger i et tætbebygget område. Kølebehovet repræsenterer altså både en høj omkostning, en begrænsning for produktionen da kapaciteten ikke kan udvides, samt et problem i forhold til overholdelse af støjkrav. Samtidig står ressourcebesparelsen (og den heraf afledte økonomiske besparelse) ikke mål med de ledelsesmæssige ressourcer der skal allokeres for at finde en bedre (in-house) løsning. Din nabovirksomhed har fortalt at sekundavand fra en nærliggende grundvandssænkning snart bliver til rådighed til nyttiggørelse. Du har ikke erfaring med fjernkøling, og symbiosesamarbejder og kan ikke gennemskue business casen og risiko ved en sådan løsning. Hvad gør du?
- Lader det eksisterende køleanlæg kører så længe det kan, udskyder investeringer og beslutningen.
- Du takker ja til et samarbejde med forsyningsselskabet, uden at have haft tid til at sætte dig ordentligt ind i risiko, og business case.
- Investerer i et nyt køleanlæg, der har højere kapacitet, og lavere energiforbrug. Accepterer at det bliver en investering med lang tilbagebetalingstid.
- Du tænker i en cirkulær tilgang, og hvilke øvrige gevinster det vil kunne give virksomheden.
Scenariet: Du er direktør i en produktionsvirksomhed med 65 ansatte. I producerer havemøbler ud fra et koncept om nye modeller hvert år. Det har på det seneste givet en del kritik, om at I producerer produkter med for kort levetid og dermed for høj affaldsproduktion. Hvad gør du?
- Du fortsætter som nu, da det har fungeret fint de sidste mange år
- Du køber CO² kreditter og skriver, at jeres produkter er CO²-neutrale
- Du ringer til et reklamebureau du har brugt før og får råd om en imagekampagne
- Du tænker i en cirkulær tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Scenariet: En virksomhed har gennemført alle rentable interne optimeringsmuligheder, men har stadig en mængde overskudsvarme til rådighed, der i øjeblikket giver anledning til et kølebehov, særligt i sommerhalvåret. Der er identificeret en overordnet teknisk løsning der vil kunne udnytte denne overskudsvarme til fjernvarme i det lokale fjernvarmenet. Salg af overskudsvarme er dog uden for virksomhedens kerneområde, investeringens størrelse kan være en udfordring for virksomhedens interne regler om tilbagebetalingstid og en eventuel afgift på vederlag for salg af overskudsvarme kan yderligere forringe tilbagebetalingstiden så projektet ikke kan gennemføres selvom de andre udfordringer løses Hvad gør du?
- Dropper projektet, da kravet om tilbagebetalingstid ikke er opfyldt?
- Undersøger yderligere om afgiften på salg af overskudsvarme vil gælde for din specifikke situation, og dropper projektet, hvis afgiften vil være gældende?
- Søger bestyrelsen om dispensation for at overtræde reglerne om tilbagebetalingstid, og investerer i den tekniske løsning?
- Du tænker i en cirkulære tilgang og hvilke øvrige gevinster det ville kunne give virksomheden.
Fra Erhvervsstyrelsens projekt ”Grøn industrisymbiose”
Fra Erhvervsstyrelsens projekt ”Grøn industrisymbiose”
Projektpartnere
